In de afgelopen weken hebben wij (en ook onze vaste fans) tot onze verbazing kunnen zien hoeveel mensen nog nooit een optreden van de 3JS hebben gezien. Veel van deze mensen weten waarschijnlijk helemaal niks over de geschiedenis van de 3JS. Toch leek er bij deze groep wel de wil te zijn ontstaan om de 3JS te gaan ontdekken. Dit kan sowieso door binnenkort naar een show in Caprera te komen of naar de AFAS Live in oktober maar de volgende, vrij complete bio is ook handig. Ook voor fans die aan andere mensen tot in de details willen laten weten hoe het nou allemaal precies is gegaan in de afgelopen 10 jaar.

Wanneer je als band of als artiest de eerste tien jaar overbrugd hebt, kun je de rest van je leven een carrière hebben. Het waren woorden van deze strekking die Frank Sinatra ooit sprak….. en hij kon het weten. In de eerste tien jaar van de carrière maak je als artiest of band zo’n beetje alle facetten van het vak mee. Vooral ook de geestelijke transformatie is een hele ingrijpende. Je begint voor de buitenwereld vanuit het niets maar zelf heb je al een groot verwachtingspatroon. Je koers is uitgezet voor jezelf, samen met management en platenmaatschappij en dan gaat het los. De eerste erkenning geeft een kick die met geen ander stimulerend middel te vergelijken is. Tegelijk met deze kick komen ook de verantwoordelijkheden en de druk om te presteren. Dan volgt een rit in een achtbaan die nooit meer stopt.

Kom en neem m’n hand

Laten we samen als een wapen zijn

Nu is hier de kans

We hebben tijd op onze hand

Zolang we samen zijn

In 2007 lanceerden de 3JS hun eerste single getiteld ‘Kom’.  Een strijdlied dat achteraf een profetische tekst had, gezien de tien jaren die volgden. Het trio dat in Volendam al jaren een lokale sterrenstatus genoot, sprong na vele muzikale experimenten op de Nederlandstalige sneltrein van Jan Smit, die met een rotvaart door het medialandschap sjeesde en overal nieuwe fans oppikte.

Jan Smit was hot en onder leiding van manager Jaap Buijs gaf hij een nieuwe impuls aan het Nederlandstalige genre met zijn muziek en zijn real-life-soap waarmee hij tevens zijn geboortedorp tot tijdelijke hoofdstad omdoopte. Net zoals hij zijn vrienden Nick en Simon een podium had gegeven kregen ook de 3JS dankzij Jan hun ‘big break’.

2007 was het jaar waarin eerst twee goed ontvangen singles ‘Kom’ en ‘Net Alsof’ werden uitgebracht als voorloper voor het debuutalbum ‘Watermensen’ dat uiteraard door niemand beter uitgereikt kon worden dan door Jan Smit zelf. In de zomer van dat jaar werd op stel en sprong een nieuwe real-life vakantie-soap opgenomen waarin Jan Smit en z’n vrienden te zien waren tijdens een zomervakantie in Spanje.

Zo zagen aan het eind van die zomer iedere week een miljoen Nederlandse tv-kijkers hoe Volendamse vrienden vakantie vieren als ieder ander, met het verschil dat ze elke dag een verrassingsoptreden verzorgden voor honderden uitzinnige vakantiegangers. De 3JS hadden niet sneller op de kaart gezet kunnen worden dan op deze manier. Manager Jaap Buijs grijnsde zijn bekende grijns dat jaar vaker dan ie ooit had gedaan. Tijdens die trip namen de 3JS een clip op voor het zomerse lied ‘Eén met de bomen’ en ook het lied ‘De Zomer Voorbij’, dat officieel nooit als single werd uitgebracht, werd door deze gelijknamige soap een van hun belangrijkste live-nummers.

Reeds in de eerste maand van 2008 begon de eerste koerswijziging van de 3JS ten opzichte van de andere Volendammers. Jan Dulles en Jaap Kwakman, die ondertussen de dertig waren gepasseerd en jarenlang in rockbands hadden gespeeld, waren niet van plan hun leven lang ‘gezellige’ muziek te gaan maken voor het feestcircuit waarin ze ondertussen een jaar lang hadden gespeeld. Het was een circuit van zogenaamde tape-acts waar de 3JS als buitenbeentjes werden gezien omdat ze namelijk met twee echte gitaren op de podia verschenen waar voorts alleen maar solo-zangers met slechts een microfoon kwamen zingen, terwijl de muziek vanuit de coulissen werd gestart. Het grootste buitenbeentje in het verhaal was Jaap de Witte die toen al bijna 60 jaar oud was en zich zichtbaar niet thuis voelde in dit circuit, daar waar Jan en Jaap als twee hongerige jonge honden de schijn nog wel konden ophouden. Muzikaal gezien was de geestelijke spagaat ook merkbaar.

In februari bracht de band de titeltrack van het debuutalbum uit. Van het lied ‘Watermensen’ werd een single-edit gemaakt met een schitterend strijkkwartet, gearrangeerd door Tom Bakker en ze speelden het nummer met het voltallige Metropole Orkest na het ontvangen van een Gouden Rembrandt. Vervolgens in mei, drie maanden later brachten ze het aanstekelijke ‘Wiegelied’ uit. Een liedje dat ooit als serieus slaapliedje bedoeld was met een tekst over de liefde en het verantwoordelijkheidsgevoel van een vader voor z’n pasgeboren zoon. Dit liedje werd een feestkraker die groter werd dan de 3JS zelf, zoals ‘Malle Babbe’ groter werd dan z’n geestelijke vaders Rob de Nijs, Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Het ‘Wiegelied’ mocht dan op alle fronten een uitzondering zijn in het 3JS-repertoire… het legde de heren geen windeieren. In de feesttenten hadden ze hun zogenaamde troef waar ze nog heel lang op konden terugvallen. Gelukkig maar want ze zouden nog jarenlang in deze tenten spelen terwijl de liedjes die ze nog zouden schrijven steeds verder van dit circuit af zouden komen te staan.

In het najaar van 2008 werd met de rockballad ‘Hou van mij’ steeds duidelijker waar de 3JS muzikaal gezien vandaan kwamen en naartoe wilden. Op het album ‘Kamers van m’n hart’ dat snel volgde stonden zelfs twee nummers die al jaren eerder in het Engels waren geschreven en opgenomen met hun vorige band Bluebus… Een stevige pop-rockband á la U2, waarmee ze het grote publiek nooit hadden kunnen bereiken. Twee nummers leenden zich goed voor een Nederlandse vertaling en werden deel van het 3JS repertoire. Met de singles ‘Kamers van m’n hart’, ‘Bevlogen als vogels’, ‘Vandaag ben ik vrij’ en ‘Alles overnieuw’ werden weliswaar geen grote hits gescoord maar lieten de 3JS zich wel van alle mogelijke muzikale kanten zien. Tevéél muzikale kanten misschien wel want ze maakten zichzelf voor Nederlandse radiostations en DJ’s onmogelijk om in een hokje te plaatsen.

De stem van Jan Dulles en de veelal diepzinnige teksten waren op het tweede album de enige rode draad waar men zich nog aan vast kon houden. De fanschare veranderde. De gemiddelde leeftijd van de fans kwam hoger te liggen en de 3JS vonden hun weg naar de Nederlandse theaters. Het theaterpodium bleek een ideale grond voor de rijke melodieën, de verhalende teksten en hun achtergrond… en de bijzondere kwaliteiten van Jaap Kwakman als sologitarist. Dat dit trio al tien jaar podiumervaring op zak had, wierp in het theater z’n vruchten af.

Voor de eerste theatertour formeerden ze tevens een begeleidingsband met mensen die ze al langer kenden uit de muziekwereld. Drummer Ton Dijkman had z’n sporen allang verdiend en was vooral bekend als drummer van Marco Borsato. Nog steeds trouwens. Bassist Wilbrand Meischke was actief in de band van Jan Akkerman en speelde destijds ook in een theatershow met Leonie Jansen. Het was Leonie die de 3JS voor het eerst kennis liet maken met theater door ze een keer in haar voorprogramma een paar liedjes te laten spelen. Wilbrand was onder de indruk en ter plaatse solliciteerde hij naar een plekje in een eventuele theatershow van de 3JS. Niet veel later was de eerste tour ‘Akoesteren’ een feit en Wilbrand kreeg de baan. Pianist Arjen Mooijer was tijdens de eerste jaargang van De Zomer Voorbij mee als muzikant. Zijn droge humor, z’n gevaarlijk goeie pianospel en z’n Volendamse roots (de vader van Arjen werd in Volendam geboren en is een van de weinigen die het dorp verliet….. onbegrijpelijk) maakten de keuze makkelijk om hem voor de band te vragen. Voor de eerste theatertour werd ook violiste Monique Lansdorp gevraagd. Deze fenomenale muzikante was al een tijdje werkzaam in de band van Boudewijn de Groot en langs die weg ook bij Doe Maar terecht gekomen. Na de eerste 3JS-theatertour was Monique dan ook niet meer beschikbaar voor een volgende tournee. Zo moesten de Jees dus op zoek naar een andere violist. Deze zou niet veel later gevonden worden in de persoon van de Pools/Limburgse Emil Szarkowicz. Eind 2009 waren de 3JS op bezoek bij de Slotconcerten van Rowwen Heze en ze vertelden daar dat er gezocht werd naar een violist voor een nieuwe tour. “Die man moet je hebben”… sprak Tren van Enckevort, accordeonist van Rowwen Heze, wijzend naar het podium waar Emil niet alleen violist was maar ook presentator. ‘Hij is helemaal knettergek maar hij kan ook spelen als een beest’. Hij werd aangenomen op z’n uiterlijk. Ten eerste om mee te spelen op het nieuwe album waar aan werd gewerkt en tevens voor de nieuwe theatertour die bij dat album zou horen.

Loop met me over zee

Neem me op je zegetochten mee

Droog over, alle twee

Wat je me beloofde maak ik mee

Van jou is er maar 1

In 2010 ontstond er een nieuwe stroomversnelling voor de 3JS. De singles ‘Loop met me over zee’ en het, samen met John Ewbank tijdens De Zomer Voorbij gecomponeerde lied ‘Geloven in het leven’ werden opvallende radiohits. Een indrukwekkende performance van Jan Dulles tijdens ‘De beste zangers van Nederland’, gevolgd door de meest opvallende single  ‘Wat is dromen’ samen met Ellen ten Damme zorgden voor een eerste uitverkochte HMH-show in het najaar. 2010 was een topjaar. Diezelfde zomer werden ze gevraagd Nederland te vertegenwoordigen tijdens  het Eurovisie Songfestival van 2011. De deal was dat er geen voorronde zou zijn met andere kandidaten en dat ze vijf songs zouden schrijven waaruit het Nederlands publiek mocht kiezen. Eind 2010 vertrokken ze naar hun huis in Frankrijk om daar aan deze vijf songs te werken.

2011 begon met een deelname aan De Vrienden van Amstel in Ahoy waar vooral hun uitvoering van Marco Borsato’s ‘Rood’ hoge ogen gooiden. De dag na dit spektakel was er een ‘Nationaal Songfestival’ waar ze de 5 liedjes presenteerden aan de Nederlandse tv-kijker die ze al vijf weken had gevolgd in de serie ‘3JS op weg naar het Songfestival’. De voorkeur voor het lied ‘Je vecht nooit alleen’ bleek overduidelijk, al was achteraf het lied ‘De Stroom’ misschien een betere keuze geweest voor het festival, gezien de betreurenswaardige uitslag uiteindelijk in Dusseldorf. Het Songfestival was een ingrijpend avontuur. Fans kwamen en fans gingen. ‘Je vecht nooit alleen’ werd een nummer 1 hit en de Engelse versie ‘Never Alone’ behaalde eveneens de nummer 1-status.

De vijf songfestivalnummers werden uitgebracht op een speciale uitgave van het album ‘Dromers en Dwazen’ en deze werd zelfs platina. Toch was het verlies tijdens het Songfestival een geestelijke set-back. Ondanks dat ‘De Stroom vervolgens ook weer een radiohit werd, kwamen de 3JS in een onzekere periode terecht.

In het najaar van 2011 stonden ze voor de tweede maal in de Heineken Music Hall. Alle beginnersfoutjes die ze het jaar daarvoor nog hadden gemaakt waren er nu uit en op het podium van de HMH stond een geoliede band met een repertoire waarmee ze deze zaal met gemak aan konden. Deze HMH-show was tevens het debuut van Jan de Witte als ‘derde’-gitarist van de band. Om de vele gitaarpartijen aan te kunnen pakken en om Jaap de Witte een beetje te ondersteunen vanwege een spierprobleem in z’n linkerhand, leek het een goed idee om de zoon van Jaap te vragen, nadat hij zelf had gesolliciteerd naar deze job op een feestje in de kroeg in Volendam. De bezoekers in de HMH genoten van dit plaatje van vader en zoon op het podium.

Stil maar lief,

Je piekert want het wil maar niet

Ga waar de wind je vleugels vindt

Ontstijg je verdriet

Op het vierde album ‘4 Elementen’ dat volgde in 2012 was de onzekerheid waar de groep mee kampte, voor een goed verstaander duidelijk hoorbaar. Het werd een beetje een donker album waarin de eindigheid van het leven en de twijfel binnen relaties duidelijke thema’s werden. Een ‘gezellig’ nummer als ‘Wat een avond’ werd weliswaar een publiekslieveling maar viel volledig buiten de neerslachtige toon van het album. De singles ‘De Weg’ (wederom geschreven met John Ewbank), ‘Voor eens en altijd’, ’Geef mij een naam’ (met Elske deWall) en ‘Bij hoog en laag’ kregen niet de erkenning die ze verdienden. Niet bij het commerciele publiek. Wel bij het theaterpubliek dat zich de ‘4 Elementen’-theatertour van dat jaar nog sterk herinnert als een zeer diepgaande show met heftige hartekreten zoals in de live-uitvoering van het lied ‘Zwerversleven’. De fans werden steeds trouwer. Veel mensen vonden letterlijk steun in de liedjes en de teksten.

Ooit komt de weg tot een einde

Hou jij m’n hart dan vast?

Sterven we samen, niet alleen?

Ik stel je sombere vragen

Jij danst me door m’n donkere dagen heen.

Eind 2012 volgde een dieptepunt in de carrière van de 3JS.

De spieraandoening in de hand van Jaap de Witte had een punt bereikt waardoor hij als gitarist niet meer de door hem gewenste standaard haalde. In de afgelopen tijd had dit ook geestelijk z’n tol geëist en Jaap was er klaar mee. Op doktersadvies besloot hij dat hij met vervroegd pensioen ging. Drie weken voor aanvang van een nieuwe theatertour kondigde Jaap onverwacht zijn afscheid aan. Jan Dulles en Jaap Kwakman moesten zo snel mogelijk een vervanger zoeken voor deze nieuwe tour. Als tijdelijke invaller werd Martijn van Agt van de band van Ilse de Lange gevraagd. Met zijn rijke podiumervaring en skills op gitaar en banjo was Martijn geknipt voor de klus die al binnen drie weken van start ging.

De Bronnen-tour werd op vele fronten een bijzondere theatertournee. ‘Bronnen’ werd de afscheidstour van Jaap de Witte waarin hij niet meer gitaar speelde maar alleen zong en vertelde. In Bronnen lieten de 3JS op bijzondere wijze zien waar ze de inspiratie vandaan hadden gehaald voor de nummers die ze als 3JS hadden gemaakt. Voor veel songs waren ze letterlijk geïnspireerd door hun grote internationale helden. Ze lieten de klassiekers van hun helden samensmelten met hun eigen songs. Een nieuw theaterconcept was geboren. De tour en het afscheid van Jaap ging gepaard met een verzamelalbum met de titel ‘Totzoverder’. Deze titel zei genoeg. Ze lieten het album samenstellen door de fans die aan mochten geven wat hun favoriete songs waren en vulden dit dubbelalbum aan met bijzonder live materiaal en een aantal nieuwe songs.

Aan het einde van de tour hing Jaap de Witte, onder toezicht van de Nederlandse pers, zijn gitaar symbolisch om de nek van zoon Jan en de nieuwe 3JS waren een feit. Fans die het vertrek van Jaap de Witte maar moeilijk hadden kunnen verkroppen, reageerden blij verrast toen het stokje door Jaap’s zoon werd overgenomen. ‘Zo bleef het toch in de familie’ en bovendien was Jan niet bepaald een onaantrekkelijke aanwinst. Een welkome ‘verjonging’ van de 3JS. Dit was ook duidelijk hoorbaar op het nieuwe album dat zou volgen in het najaar van 2013.

’Dichter bij de horizon’ werd een album waarin het thema van ‘een frisse nieuwe start’ min of meer centraal stond. Ondanks dat Jan de Witte nog niet meegeschreven had aan het album was alleen zijn aanwezigheid in de studio al genoeg geweest voor Kwakman en Dulles om de nieuwe songs ook een nieuwe frisse sound mee te geven. Een ‘zomers’ album moest het worden. Vooral na het vorige album ‘4 Elementen’ en met het verdriet rond het vertrek van Jaap nog vers in het geheugen.

Het album werd in de zomer opgenomen in de eigen Votown Studio en afgemixd in de Wisseloord studio door Ronald Prent. Singles ’Til me op’, ‘Twee Zielen’, ‘Man in de spiegel’ en ‘Raak m’n hart’ waren nummers die belangrijk werden voor de live-shows van de 3JS. Uptempo songs waardoor shows op festivals of bijvoorbeeld in openluchttheater Caprera regelrechte feestjes werden. 3JS-feestjes. Feestjes met een boodschap. Want de teksten en de composities werden nooit plat. Nooit zo plat als de Mc Donalds-reclame waar ze een aantal weken in schitterden met het nummer ‘Man in de spiegel’. Het was wel een teken van bekendheid bij het Nederlands publiek.

Kom uit je rol, volkomen open

Leef je droom vanaf vandaag

Wie de zonden telkens overdenkt

mist de boot. De trein vertraagt.

Bijzonder op het album ‘Dichter bij de horizon’ waren de samenwerkingen met de Belgische singer-songwriter Bart Herman en jazz-trompettist Eric Vloeimans die in het lied ‘Naar Huis’ net die filmische bijdrage leverde die nodig was om de tekst te versterken.  De shows in openluchttheater Caprera in juni waren ondertussen een jaarlijks hoogtepunt geworden waar ieder jaar bevriende muzikanten langs kwamen voor gastoptredens en waar de fans een uitbundige zomeravond kwamen vieren met gegarandeerd mooi weer.

Dat jaar werd in Caprera een dvd opgenomen. Te gast was o.a. zangeres Elske deWall waarmee tevens het clipmateriaal voor de single ‘Geef mij een naam’ werd geschoten. Na de vele ‘akoestische’ theater-ervaringen van de afgelopen jaren en het groeiende aantal liefhebbers hiervan, kwamen ze eind 2013 op het idee om eens een akoestische kerst-show in elkaar te zetten met klassiekers van Elvis, Frank Sinatra en dergelijke. Dit begon met twee hele kleine showtjes in een mini-theater in Noord-Holland maar een jaar later zou er een heel nieuw 3JS-theaterconcept uit voort komen.

Op theatergebied bleef de creativiteit gelukkig aanwezig. In het kader van het album ‘Dichter bij de horizon’ gingen ze vanaf februari 2014 langs de theaters met hun eigen cafe: Café De Horizon. Een kroeg voor amateur-filosofen met Emil als een zeer muzikale en kleurrijke barman. Qua show en qua decor moesten ze zich steeds weer van een originele kant laten zien. Samen met decorbouwer Bartel Meyburg werd dit toch iedere keer weer gerealiseerd.

In het voorjaar van 2014 kreeg Jan Dulles de hoofdrol in The Passion. Een live-spektakel op tv waarin het lijdensverhaal van Jezus Christus wordt vertaald naar de tegenwoordige tijd. Dulles schitterde samen met o.a. Jamai Loman, Stanley Burleson, Simone Kleinsma en Beau van Erven Dorens in deze live-musical die plaatsvond in Groningen en door zo’n 3,5 miljoen mensen werd gevolgd.

20 november 2014… op de dag van de rechten van het kind, werden de 3JS officieel benoemd tot ambassadeurs van de Stichting Terre des Hommes. Ze waren al langer als vrijwilligers actief voor deze organisatie, die wereldwijd strijdt tegen kinderuitbuiting en maakten daarvoor al eerder een reis naar Cambodja. Nu vond de directie van Terre des Hommes het tijd om de 3JS officieel uit te roepen tot ambassadeurs. Dit ambassadeurschap houdt vooral in de ze de komende jaren zullen doen wat ze kunnen om de naam en de acties van Terre des Hommes zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.

Dat najaar brachten de 3JS een akoestisch kerstalbum uit. Het idee van de kerstshowtjes van het jaar ervoor had zoveel positieve reacties gekregen dat ze besloten een album te maken in die stijl met covers en eigen nieuwe kerstliedjes. Acoustic Christmas. Dit album werd goud en ging gepaard met een Acoustic Christmas Theatertour tussen Sinterklaas en Kerstmis. Een nieuw concept was geboren.

Jouw hart…

Hoe open is jouw hart?

Open is de weg naar geluk

Recht toch je rug

Je kan echt nog terug naar de start.

2015 begon met een muzikale ontdekkingsreis naar Los Angeles. Door uitgeverij Talpa waren meerdere schrijfsessies georganiseerd met songwriters uit L.A. en de 3JS vertrokken voor een week naar het westen van de V.S. Deze trip werd een openbaring. Waar voorheen alle liedjes door Kwakman, Dulles en De Witte zelf waren geschreven, kwamen ze er nu achter dat het schrijven met extra songwriters heel goed en verfrissend werkte.

Ze keerden terug naar huis met 6 nieuwe, Engelstalige songs waarvan ze er een aantal naar het Nederlands vertaalden voor het nieuwe album dat in het najaar zou moeten verschijnen. Tevens namen ze in de woestijn buiten L.A. een videoclip op voor de eerste single ‘Open’ en gingen ze op bezoek bij goede vriendin Lori Lieberman, bekend van het lied ‘Killing me softly’, die destijds in haar huis/studio bezig was met de opnames voor haar eigen nieuwe album waarop twee 3JS-nummers zouden komen in een Engelstalige bewerking. ‘Watermensen’ werd ‘Water’ en ‘Twee Zielen’ werd ‘Piece of me’ waarop Jan Dulles zelf ook meezong en Jaap de mandoline partij voor z’n rekening nam.

Teruggekomen uit L.A. begon een nieuwe theatertour genaamd ‘Bronnen Unplugged’. De naam zegt genoeg. Het Bronnen-concept van twee jaar daarvoor kreeg een vervolg maar ditmaal werd meer gekeken naar de singer-songwriters in de akoestische sfeer waardoor ze beïnvloed waren. Helden als Crosby,Stills,Nash&Young, Crowded House en Van Morrison kwamen voorbij en Jaap Kwakman en Jan de Witte lieten zien dat ze op de akoestische gitaren al vele vlieguren achter de rug hadden.

Net als bij de eerste Bronnen-show werd met twee decors gewerkt. Voor de pauze zaten ze in het decor van een gitaarwinkel zoals die waar Jaap Kwakman ooit zijn eerste Lowden gitaar kocht en na de pauze stonden ze op een highway aan de westkust van de Verenigde Staten waar ze net waren geweest en waar heel veel van hun helden (Bronnen) vandaan waren gekomen.

Tegen het einde van deze theatertour reisden de 3JS als ambassadeurs van de Stichting Terre des Hommes af naar Libanon om daar een vluchtelingenkamp te bezoeken waar Syrische vluchtelingen werden ondergebracht. Ze konden daar met eigen ogen zien wat Terre des Hommes doet voor de kinderen die daar moeten leven. Dit was een buitengewoon indrukwekkende trip en leverde tevens de inspiratie voor het lied ‘Grenzeloos’. Ze traden ook op tijdens een benefietfestival in Beiroet. Die zomer kwam de enorme vluchtelingen stroom richting Europa op gang en tijdens een grote campagne op de Nederlandse radio en tv werd het lied ‘Grenzeloos’ gebruikt als een soort thema-lied.

In juni van dat jaar kwam Lori Lieberman naar Nederland om promo te doen voor haar nieuwe album ‘Ready for the storm’ en verscheen als gastartiest in Caprera evenals Ellen ten Damme. Tijdens datzelfde weekend overleed manager Jaap Buijs aan de gevolgen van kanker. Zijn werk werd overgenomen door zijn kinderen die al jaren een belangrijke functie vervulden in het management van Volendam Music. Vanwege dit overlijden konden Jan Smit en 3JS die week niet mee naar Spanje voor de opnames van De Zomer Voorbij. Het programma werd toch opgenomen maar zonder de Volendammers werkte het niet. Het programma ‘De Zomer Voorbij’ stierf na 9 jaar samen met zijn bedenker Jaap Buijs.

Soms

in een restaurant,

dan lijkt

het of niemand naar

me kijkt

en dan zwijg

ik terug.

Ik mis jou

in een overvolle stad

In de leegte van mijn hart

in de trein, in de lucht

Acht jaar lang vierden Jan Smit, 3JS en Kees Tol vakantie op televisie met dit programma. Eerst samen met Nick en Simon maar die hielden er na een jaar of 5 mee op en kregen hun eigen gelijksoortige programma ‘The Dream’. Talloze artiesten kwamen op bezoek tijdens De Zomer Voorbij. Vele vriendschappen hielden ze hier aan over, alsmede talloze filmpjes op youtube van samenwerkingen met Raccoon, Di-rect, Rowwen Heze, Miss Montreal, Waylon, Willeke Alberti, The Handsome Poets, de Portugese Fado-zangeres Cuca Roseta, Karel Kraayenhof, Kraantje Pappie en vele vele anderen. Ondanks dat was de kracht van het concept na een jaar of 7 wel uitgewerkt. Alle mogelijke vakantie-activiteiten waren door de heren in beeld gebracht en alle bekende vakantie-oorden waren bezocht. De uitgelaten ventjes uit 2007 waren veel te volwassen geworden voor het strandvertier tijdens ‘De Zomer Voorbij’. Er kwam nog een winter-variant op het programma in 2015 en 2016. De Winter Voorbij. Ook hier werden leuke momenten beleefd maar ook dat programma was geen lang leven beschoren.

3JS brachten dat najaar album ‘7’ uit waar ze de hele zomer aan hadden gewerkt met producer Attie Bauw. Voor het eerst werd er met een externe producer gewerkt, waar de 3JS voorheen alle albums zelf produceerden. Album ‘7’ werd (logisch) het zevende album van de 3JS met singles ‘Open’, ‘Samen Door’, ‘Dan ben jij weer hier’ en ‘Spijt’. Het album kreeg door het avontuur in L.A. en de schrijfsessie met Amerikanen daadwerkelijk een Westcoast-country-sfeer, gebaseerd op akoestische gitaren en prachtig door Attie Bauw opgenomen en geproduceerd. Voor het eerst werden alle nummers in 1 keer ingespeeld door de vaste begeleidingsband in de studio van Arnold Muhren in Volendam.

Ook het Acoustic Christmas-verhaal kreeg een leuke zijsprong. Voor de TROS werden Jan Smit en de 3JS gevraagd een kerstprogramma genaamd ‘O Dennenboom’ op te nemen in Zweden. Samen met Jeroen van der Boom, Dave en Arjan van de band De Kik en tv-kok en goede vriend Ramon Beuk maakten ze een bijzonder sfeervol programma waarin ze alle facetten van het ‘kerstgevoel’ voorbij lieten komen. Deze serie eindigde met een gezamenlijke kerst-hit die de nummer 1 positie haalde in iTunes.

In december 2015 stonden ze bijna elke avond in een theater ergens in Nederland. Ook kerstavond werd niet meer thuis gevierd maar samen met een sfeervol gestemd en gekleed theaterpubliek. De 3JS zouden nooit meer thuis zijn in de decembermaand.

In januari 2016 werden ze gevraagd om tijdens De Vrienden van Amstel Live het zogenaamde ‘Helden-blok’ in te vullen. Een moment tijdens de avond waarin een bekende Nederlandse band in de huid kruipt van een andere wereldberoemde act. 3JS werden U2. Dit helden-blok wordt van tevoren niet aangekondigd dus niemand in het publiek wist dat de 3JS zouden komen. Het repertoire van U2 was bepaald geen onbekend terrein. De 3JS waren opgegroeid met de muziek van U2, net zoals het grootste gedeelte van het Vrienden van Amstel publiek, en in het verleden hadden ze al vaker nummers van U2 live gespeeld. Voor de gelegenheid verkleedden Jan Dulles en Jaap Kwakman zich zelfs exact als Bono en The Edge en ook Jan de Witte speelde voor het plaatje de basgitaar i.p.v. akoestische tweede gitaar zoals bij de 3JS. Twee maanden eerder waren ze zelfs vier dagen naar New York geweest om een videoclip te schieten in de U2 stijl voor op de videoschermen tijdens die 9 avonden in Ahoy. Kosten noch moeite werden gespaard en het publiek werd volledig overdonderd. De gelijkenissen met U2 waren zo treffend, niet alleen qua uiterlijk maar vooral ook muzikaal en vocaal, dat dit telkens één van de hoogtepunten van de avond werd. Dit succes op Vrienden van Amstel deed de 3JS besluiten een complete U2-theatertour op touw te zetten voor 2017.

TOUR 7… heette de theatertour die begon in februari 2016 daags na De Vrienden van Amstel. De zevende theatertour aan de hand van het zevende album stond min of meer in het teken van het ‘geluks’-getal 7. Een bijzondere show waarin de nieuwe songs van het album ‘7’ pas echt tot hun recht kwamen. Een indrukwekkend moment in deze show was het lied dat Jan Dulles zong over z’n relatie met een vader die aan Alzheimer lijdt. Hij schreef het liedje ‘Hier voor jou’ het jaar daarvoor speciaal voor het programma ‘Geef om je hersenen’.

De singles en de overige tracks van het album leenden zich uitstekend voor een theatershow maar blijkbaar minder voor de radio. Hoe mooi album 7 ook was, commercieel gezien was het het minste album van allemaal. In 2016 kwam een einde aan de samenwerking met platenmaatschappij Cloud9 en een nieuwe samenwerking met Warner Music werd aangegaan.

In de zomer werd gewerkt aan een nieuw kerstalbum Acoustic Christmas 2. Ook Jaap de Witte werd weer opgetrommeld voor het schrijven van de songs voor dit album. Op het album kwamen vele nieuwe, door de 4JS geschreven kerstliedjes in een Ierse akoestische stijl aangevuld met een viertal covers in dezelfde stijl. Geproduceerd door Attie Bauw. Het zou het eerste album zijn dat uitgebracht werd op het label van Warner Music. Een intensieve samenwerking met deze maatschappij was begonnen. Uiteraard ging dit kerstalbum weer gepaard met een Acoustic Christmas theatertour die intensiever werd dan alle eerdere tournees. Tussen Sinterklaas en kerst werd er elke avond opgetreden.

2017 begon gelijk goed. De U2-tribute tour stond in de startblokken en de 3JS kregen net voor de start van de tour de gelegenheid om er uitgebreid over te vertellen op tv in De Wereld Draait Door en RTL Late Night. Deze twee tv-optredens waarin ook live-nummers gespeeld werden waren genoeg om nagenoeg de hele tour uit te verkopen nog voor deze van start ging. Een maand later waren alle 40 theaterconcerten uitverkocht en konden de 3JS zich richten op de volgende stap, terwijl de U2-tour in volle gang was. Een tour die voor alle bandleden en vooral voor Jan Dulles het uiterste vergde. Alle zalen tot de nok toe gevuld met U2-fans die hun ogen uit keken en hun oren bijna niet geloofden. Alle songs van U2 van het legendarische album The Joshua Tree en hits van het volgende album Rattle and Hum kwamen voorbij op een verbluffende manier en rond alle bijbehorende verhalen hadden ze een prachtige theatershow in elkaar gezet met een enorme tourbus en videoscherm achterop het podium, wederom ontworpen door Bartel Meyburg. Gemiddeld 80 procent van de bezoekers had nog nooit een show van de 3JS gezien. En dat terwijl ze al tien jaar bezig waren.

De theatertour zou lopen tot juni maar op 15 maart werd het 10-jarig jubileum aangekondigd dat gevierd zou gaan worden in de AFAS Live. De zaal waar ze 6 jaar terug nog speelden, toen deze nog Heineken Music Hall heette. Tijdens deze show gaan niet alleen alle bekende 3JS-nummers voorbij komen maar wordt wellicht ook nog eens stilgestaan bij muzikale uitstapjes tijdens de Zomer Voorbij en de U2-tour. Ook zullen er speciale gastoptredens voorbij komen. De invulling van de show hangt nog in de lucht maar alles gaat uit de kast getrokken worden en het dak gaat eraf.

10 jaar 3JS zal na de AFAS nog een staartje krijgen in de theaters in 2018. Die theatertour zal tevens hun tiende theatertour zijn en daarin zullen de 3JS terugblikken op alle voorgaande theatertournees.